​​
Een complete gids voor uw online reputatie

Lokale referenties ten dienste van de makelaardij.

Verzekeringsmakelaars, lokale referenties van uw activiteit zouden een essentiële pijler van uw marketingstrategie moeten zijn. Ontdek waarom en hoe u dit kunt optimaliseren.​

Zelfs de meest sceptische mensen zullen het ermee eens zijn: de gezondheidscrisis heeft de consumptiepatronen structureel veranderd, met als gevolg de gedwongen digitalisering van activiteiten.

In het jargon spreken we nu van een phygital agency! Natuurlijk zal niets de menselijke aanpak en de nabijheid van de klant vervangen, want u werkt in een beroep waar opleiding en dienstverlening essentieel zijn. Anderzijds zijn het de digitale hulpmiddelen waarmee u uw bedrijf kunt ontwikkelen en de productiviteitswinst kunt boeken die nodig is om u opnieuw op de relatie met de klant te richten.

Wees pragmatisch, de helft van alle consumenten (en morgen nog meer) is opgegroeid met internet! Het is online dat zij hun aankoopreis beginnen en het is dus online dat u hun aandacht moet trekken en hun beslissing moet beïnvloeden. Zowel overdag als 's nachts.

Lokale referenties, een noodzaak om online zichtbaar te zijn​

Als lokale retailer weet u hoe belangrijk de locatie van uw filiaal is. Wat voor verzekeringen geldt, geldt evenzeer voor het internet. Tenzij u wordt aanbevolen, zal iemand die op zoek is naar een verzekering zijn zoektocht online beginnen.

Uw doel : in deze eerste fase hun aandacht trekken om een contact te genereren. En daarvoor moet u aan 3 voorwaarden voldoen: zichtbaar zijn, hen goed informeren en hun vertrouwen wekken... waar ze zijn!

De kans is groot dat uw prospect in zijn of haar lokale omgeving zoekt. Lokaal zoeken betekent Google! Als bewijs: hoewel de motor er belang bij heeft u advertentielinks te verkopen (Adwords), heeft hij zijn beroemde Local pack gecreëerd en bovenaan de resultatenpagina geplaatst. Een belangrijk detail: dit onderdeel is volledig gratis.

Het Google Local pack is een must-have showcase voor gelokaliseerd zoeken


Google Business Profile: de bonus van de leider

Wees van één ding overtuigd: uw Google Business Profile is uw eerste commerciële etalage, ver vóór uw fysieke vestiging. En daarbovenop is het gratis!

Hier zijn enkele statistieken om mijn punt te illustreren:​

  • Dagelijks worden in Frankrijk 270 miljoen lokale zoekopdrachten uitgevoerd op Google Business Profile (voorheen Google My Business)
  • De 3 bedrijven waarnaar in deze ruimte wordt verwezen, trekken 2 van de 3 klikken aan, op alle pagina's samen
  • Hoewel er op elke hoek een kapsalon is en iedereen zijn eigen gewoontes heeft, worden er dagelijks 30.000 zoekopdrachten naar lokale kappers gedaan op Google...

Met andere woorden, als u erin slaagt uw vermelding in het Google local pack te krijgen, is het alsof u ruimte koopt op een van die gigantische billboards op Times Square.​

Maar er is een MAAR. Er worden slechts 3 links aangeboden op het lokale pakket. Dus u zult dit grote publiek alleen vangen als u het podium bereikt.

Hoe kom je in het lokale peloton? Ik zal dit hieronder meer in detail uitleggen, maar u moet weten dat dit een realistisch doel is, niet gebaseerd op de grootte of de financiële middelen van uw bureau. De reden is eenvoudig: uw positie wordt bepaald door een algoritme, dus het is een meritocratie.

De onderstaande afbeelding toont de resultaten van de zoekopdracht "verzekeringsmakelaar". In tegenstelling tot natuurlijke verwijzingen (websites), waarin grote institutionele structuren naar voren komen, bestaat het lokale pakket uit onafhankelijke agentschappen.

Het lokale pakket van Google geeft de voorkeur aan lokale vestigingen

Wat zijn de belangrijkste factoren die lokale SEO op Google Business Profile bepalen?​

Hoe kom je op dit podium? Verplaats je in de schoenen van Google, zijn missie is de volgende vraag te beantwoorden: "Wat zijn de meest relevante vestigingen die beantwoorden aan de vraag van de internetgebruiker? "

Je bent vast al eens naar een bouwmarkt gegaan. Wie heeft zich nooit verloren gevoeld in die overvloed aan artikelen?

En toch is het vinden van het juiste artikel veel gemakkelijker als je online bestelt. Waarom? De zoekmachine is zeer goed ontworpen, de artikelen zijn per categorie ingedeeld, de filters zijn talrijk en de informatie is nauwkeurig.

Leroy Merlin zoekmachine​

Voor Google geldt hetzelfde principe: het identificeert, controleert de samenhang en classificeert alle informatie die u verstrekt en die het op sites van derden over u vindt. Dankzij deze profilering kan het optimaal reageren op elk verzoek van de gebruiker. Geef Google dus alle goede redenen om naar u te verwijzen!

Samengevat wordt uw rangschikking bepaald door 3 belangrijke criteria:

  • Geolocatie: Is de bezoeker op zoek naar een vestiging in de buurt van de uwe? Zijn ze zelf dicht bij u in de buurt? Deze factor is niet controleerbaar, maar als u zich in een stad met veel inwoners bevindt, bent u in het voordeel.
  • Relevantie: beantwoordt uw "profiel" aan de vraag van de gebruiker? Is uw informatie nauwkeurig en rijk genoeg om u te onderscheiden van een concurrerende vestiging?
  • Autoriteit : Heeft u een goede online reputatie (kwaliteit, kwantiteit)? Ben je zichtbaar op andere platforms met veel verkeer (sociale netwerken, directories, website)? Is uw Google Business Profile goed ingevuld, wordt die regelmatig bijgewerkt?

Aangezien het recept van het algoritme geheim is, hebben sommigen de impact van elke factor op uw ranking in detail geanalyseerd. Ze worden hieronder opgesomd. ​

Factoren gerangschikt in volgorde van belangrijkheid voor uw lokale Google ranking (Bron: Whitespark)

Een complete gids voor uw online reputatie
Consult4You, Bruno Lambotte 10 juni, 2022
Deel deze post
Labels
Archiveren
​​
Ontwikkel uw portfolio door klantbeoordelingen