​​
10 hefbomen om de lokale zichtbaarheid van uw verzekeringskantoor te optimaliseren

Het volgende artikel wil u stap voor stap begeleiden om uw lokale zichtbaarheid te maximaliseren.


1. Activiteitencategorieën

De activiteitencategorieën komen overeen met de afdelingen van een winkel. Als u ijs verkoopt, kunt u beter in de afdeling diepvriesproducten staan dan in de kledingafdeling.

In dit  artikel gaan we hier in detail op in. Kort gezegd: uw hoofdactiviteitscategorie komt overeen met de activiteit die uw vestiging het best omschrijft. Met de secundaire categorieën kunt u uw zichtbaarheid vergroten door te verschijnen op zoekopdrachten die verband houden met uw nevendiensten.

Voor een verzekeringsmakelaar zou u dus "Verzekeringsmakelaar" als hoofdcategorie kiezen. Google biedt momenteel de volgende categorieën, die als secundaire categorie kunnen worden gekozen:

  • Verzekeringsagentschap
  • Financieel adviseur
  • Verzekeringsmaatschappij
  • Levensverzekeringsmaatschappij
  • Auto verzekeringsmaatschappij
  • Motorfiets verzekeringsmaatschappij
  • Verzekeringsmaatschappij
  • Tandheelkundige verzekering agentschap
  • Ziektekostenverzekering
  • Hypotheekmakelaar
  • Kredietadviesdienst
  • Beleggingsadvies
  • Projectontwikkelaar

Goed om te weten:

  • De lijst van activiteiten is door Google vastgesteld, u kunt deze niet wijzigen en moet mogelijk een compromis sluiten als de voorgestelde activiteit niet precies overeenkomt met uw dienst.
  • De lijst met activiteiten wordt regelmatig bijgewerkt door Google. Verifieer dit van tijd tot tijd
  • Als u wilt weten welke categorieën het meest door uw concurrenten worden gebruikt, download dan de extensie die beschikbaar is voor uw Chrome-browser "Pleper Local SEO Tools". Naast de bedrijfscategorieën biedt het ook waardevolle statistieken over de reputatie van je lokale concurrenten. Hieronder ziet u het venster dat verschijnt wanneer u een lokale zoekopdracht uitvoert vanuit Google Maps.
  • In dezelfde geest kunt u ook te weten komen welke bedrijfscategorieën een concurrent gebruikt met behulp van de GMB Everywhere Chrome-extensie. Deze tool is bijzonder nuttig om te begrijpen hoe uw concurrenten opvallen in de ranglijsten.

Met de uitbreiding GMB Everywhere kunt u de categorieën van activiteiten zien die door een vestiging zijn geselecteerd

2. Titel van de inrichting: Niet te veel of te weinig doen

Onderschat dit veld niet, want uw bedrijfsnaam kan u omhoog stuwen in de rankings. Hoewel Google het aanpassen van uw titel verbiedt, zult u merken dat slechts weinigen zich aan de regels houden. Google treedt echter zelden hard op.

Ik raad u aan het volgende op te nemen:

  • De naam van uw agentschap, als u die moet vermelden :)
  • Hoofdactiviteit. Ex: verzekeringsmakelaar
  • De stad en het district, indien relevant. Dit is met name het geval in grote steden waar de zoekopdracht meestal het district of de gemeente aangeeft.

Hier volgen enkele voorbeelden van modellen die moeten worden nagevolgd en andere die moeten worden vermeden.

Voorbeelden van titels van instellingen die verband houden met verzekeringsmakelaardij

Wees u ervan bewust dat er geen standaard recept is om te dupliceren. U moet testen, analyseren en dan eventueel aanpassen. Neem de tijd om de zoekopdrachten te inventariseren waarvoor u wilt verschijnen en noteer uw ranking. Wijzig uw titel, wacht 48 uur en test de zoekopdracht opnieuw om te zien hoe uw ranking verandert. Herhaal dit tot u de meest doeltreffende formulering hebt gevonden.

3. Geolocatie: Verwaarloos de bediende gebieden niet

Ik neem aan dat uw activiteit zich niet beperkt tot het ontvangen van klanten in uw agentschap. Als u uw verzekerden bezoekt, bepaal dan de gebieden die u bestrijkt. In het kort betekent dit dat u het gebied (van de wijk tot het land) aangeeft waarbinnen u zich waarschijnlijk zal verplaatsen.

Merk echter op dat, tenzij u actief bent in een gebied met weinig concurrentie, de toevoeging van servicegebieden weinig invloed zal hebben op uw zichtbaarheid. Concreet zal Google beginnen met een lijst van de lokale spelers. Alleen als dat er te weinig zijn, zal de zoekmachine de lijst aanvullen door concurrenten voor te stellen die zich buiten het door de internetgebruiker gezochte gebied bevinden.

In dezelfde geest is het niet omdat u aangeeft dat u in heel Frankrijk actief bent, dat u zichtbaar bent in Toulouse als u in Parijs gevestigd bent. Dit is lokale verwijzing!

4. Website: werken aan semantiek en netlinking

Zoals hierboven vermeld, zoekt Google naar alle informatie die het over uw bedrijf vindt, te beginnen met de semantische inhoudsanalyse van uw website.

Zorg ervoor dat deze tekstblokken bevat die met de juiste trefwoorden uitleggen 1/ wie u bent, 2/ wat u doet en 3/ waar u gevestigd bent. Idealiter staan deze elementen op de homepage.

Evenzo is het, om Google de indruk te geven dat u een referentiespeler bent, aan te bevelen de externe links die naar uw website verwijzen ("backlinks" in het jargon) te dupliceren. Dit is een onderwerp dat niet eenvoudig of gemakkelijk te behandelen is. Laat het over aan een expert.

5. Google Opinion: een krachtig verkoopinstrument

U verkoopt in feite dezelfde producten als uw concurrenten. Wat online het verschil zal maken is het managen van je reputatie. Ik heb het niet alleen over het verzamelen van reviews, maar ook over het omgaan met negatieve en kwaadaardige reviews.

Het is absoluut noodzakelijk om bekendheid centraal te stellen in uw marketingstrategieOm te verkopen moet u vertrouwen wekken en dat betekent sociaal bewijs. Met andere woorden, uw bedrijfswaarden kunnen bewijzen aan de hand van getuigenissen van klanten. En het is niet alleen de internetgebruiker die u moet overtuigen! Google houdt rekening met het volume en de kwaliteit van de beoordelingen om uw ranking te bepalen. Beter (of slechter), het analyseert de inhoud van de gepubliceerde recensies en neemt ze op als vermeldingen in de resultatenpagina.

Hieronder vergelijk ik het resultaat van het lokale pakket voor twee zeer vergelijkbare "verzekeraar" zoekopdrachten. De eerste is "puur" terwijl de tweede het trefwoord "responsief" bevat.

Het resultaat is dan heel anders, want Google positioneert verzekeraars waarvan de klantenbeoordelingen het trefwoord "reactief" vermelden. Nog opvallender is dat, hoewel de zoekopdracht wordt uitgevoerd vanuit het 16e arrondissement van Parijs, de voorgestelde resultaten betrekking hebben op agentschappen die in een groot gebied rond het arrondissement zijn gevestigd. Het locatiecriterium is dus ondergeschikt aan het gezochte trefwoord.

Google vermeldt in het lokale pakket

Tenslotte, moedig uw klanten aan om een recensie te schrijven met sleutelwoorden: type product/dienst, kwalificerende adjectieven, enz. Zo kunt u uw zichtbaarheid maximaliseren.

Merk op dat u recensies kunt aanvragen via de link op uw Google Business Profile-interface.

Google bedrijfsprofiel beoordelingslink

6. Zorg ervoor dat je jezelf goed presenteert!

Ter herinnering: uw Google Business Profile is uw eerste commerciële etalage en heeft als taak inkomende contacten te genereren. Daarom moet u het visueel aantrekkelijk maken en ervoor zorgen dat het zijn informatieve missie vervult.

Met welke van de twee onderstaande agentschappen zou u contact opnemen voor een verzekeringspolis?

API Courtage heeft van Google Business Profile een volwaardige commerciële etalage gemaakt, in tegenstelling tot zijn concurrent.

Hieronder volgen de belangrijke punten waarop u moet letten:

  • Uw informatie

Als u de moeite neemt om uitvoerige informatie over uw vestiging te verstrekken, is dat uiteraard om uw bezoekers te informeren, maar vooral om Google te helpen u beter te verwijzen.

  1. Zorg ervoor dat uw contactgegevens (Naam, Adres, Telefoon) correct zijn op alle platforms waar u aanwezig bent (directories, sociale netwerken...). Google is zeer nauwgezet op dit gebied en zal u bestraffen als u dit niet doet. Het zoekt naar betrouwbare informatie.
  2. Vul het gedeelte "Diensten" in door uw producten en diensten op te sommen en te beschrijven. Net als bij klantbeoordelingen analyseert Google deze en neemt de inhoud op in de vorm van referenties.

Met de dienstensectie kunt u uw klanten informeren en de semantische inhoud voor Google verrijken

3. Zorg voor een optimale klantenservice via de rubriek "Vragen". Beantwoord hun vragen als ze die stellen. Beter nog, aangezien de auteur niet wordt onthuld, maak zelf vragen/antwoorden over de meest populaire onderwerpen.

Gebruik het gedeelte Vragen van het Google bedrijfsprofiel om de meest voorkomende vragen te beantwoorden

4. Optimaliseer uw beschrijving met de sleutelwoorden: hoofd- en nevenactiviteiten, diensten, locatie en gebied. U praat zowel tegen uw bezoekers als tegen Google.

De beschrijving is een belangrijk element om uw Google bedrijfsprofiel te verrijken

5. Ervaring is geruststellend. Profiteer van deze gelegenheid om de oprichtingsdatum van uw agentschap toe te voegen, vooral omdat weinig mensen eraan denken die te vermelden.

Onderscheid u door de openingsdatum van uw agentschap te vermelden

  • Uw presentatie

Meer dan ooit wordt u online beoordeeld op het beeld dat u schetst. Je moet je dus op je best presenteren:

  1. Maak foto's van goede kwaliteit en plaats ze op uw profiel. Het is essentieel dat u ten minste een logo, een omslagfoto (de foto die bovenaan uw profiel verschijnt), enkele foto's van uw winkelgevel, uw pand en idealiter uw team hebt.
  2. Verkort de weg van uw bezoeker naar uw vestiging door een actieknop. Voor de verzekeringsbranche biedt Google het boeken van afspraken aan. Heeft u een formulier op uw site, link dan naar deze pagina. U kunt ook gratis software gebruiken waarmee bezoekers een tijdslot voor een afspraak kunnen selecteren, gesynchroniseerd met uw agenda. Ex: Calendly.com

Met de actieknop kunt u de weg van uw bezoeker naar uw vestiging verkorten

3. Wist u dat Google uw bezoekers in staat stelt om live met u te communiceren? Activeer vooraf de optie Google Messages in uw interface. Dit zal hun ervaring verbeteren en personaliseren. Merk op dat de functie op dit moment alleen beschikbaar is op mobiel.

In de praktijk verschijnt er een knop "Chat" op je profiel. Door erop te klikken opent u een privé dialoogvenster.

Ga live in gesprek met klanten via Google Messages

Presenteer uw diensten in de rubriek "Producten". U verkoopt technische producten die uitleg vereisen. Profiteer van de speciale sectie om ze te promoten.

U kunt ze indelen per categorie (bv. Persoonlijke verzekering, Professionele verzekering) en elk item zal bestaan uit een foto, een titel, een beschrijving en eventueel een URL-link (bv. naar de specifieke pagina van uw site).

Presenteer uw producten en diensten in het gedeelte Producten van uw Google bedrijfsprofiel

5. Ten slotte moet u uw digitale etalage levendig houden. Maak daarvoor thematische posts om nieuws over uw sector, uw agentschap of commerciële aanbiedingen te promoten.

Uw Google bedrijfsprofiel animeren met thematische posts

Een laatste detail: je moet reproduceren op andere platforms!

Dit is geen slechte grap! Google is de grootste hub voor online verkeer, maar uw klanten zoeken waarschijnlijk ook naar u via andere kanalen: sociale netwerken, gespecialiseerde gidsen, beoordelingsplatforms, enz.

Het is aan jou!

10 hefbomen om de lokale zichtbaarheid van uw verzekeringskantoor te optimaliseren
Consult4You, Bruno Lambotte 10 juni, 2022
Deel deze post
Labels
Archiveren