Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten?
Beste makelaar,
We vertellen u niets nieuws: om de beslissing van een klant om u boven een concurrent te verkiezen te beïnvloeden, moet u vertrouwen wekken. Zowel op het web als in de fysieke wereld. Online één van de meest zichtbare vestigingen zijn is niet genoeg, uw aanwezigheid moet ook van hoge kwaliteit zijn.
Hoe doet u dat? Door zorg te dragen voor uw online reputatie.
In deze nieuwsbrief zullen we bekijken hoe u de touwtjes van online mond-tot-mondreclame in handen kunt krijgen door kwaliteitsbeoordelingen te combineren met positieve branding.
Wat betekent dit voor u? Meer invloed en geloofwaardigheid.
Als de statistieken het zeggen...
Plaats uzelf in de schoenen van uw toekomstige klant: zou u een onbekend persoon die geen klantbeoordelingen of feedback heeft zulke gevoelige zaken als uw verzekering laten behandelen? Waarschijnlijk niet, want net als 82% van de internetgebruikers raadpleegt u klantbeoordelingen van lokale bedrijven. Wist u dat de gemiddelde potentiële klant 10 online klantenbeoordelingen leest alvorens een mening te vormen en dat 59% van de consumenten tot 3 sites met klantenbeoordelingen raadpleegt alvorens een aankoopbeslissing te nemen? Zorg er ook voor dat u reageert op de beoordelingen die u ontvangt (positief of negatief), want 97% van de potentiële kopers leest de reacties van bedrijven op beoordelingen. En zorg er in ieder geval voor om negatieve beoordelingen te voorkomen: 50% van de consumenten gaat ergens anders heen als de beoordeling van het bedrijf lager is dan 4/5 (dit cijfer stijgt tot 81% als de beoordeling lager is dan 3/5). Wees dus voorzichtig...
Welkom in de opwaartse spiraal van een goede online reputatie.
Uit een studie blijkt dat reputatie en omzet rechtstreeks met elkaar in verband staan. Wanneer de gemiddelde beoordeling van een onderneming met één ster stijgt, stijgt de omzet met 5 tot 9%. Waarom? Zoekmachines richten zich op bedrijven die veel online beoordelingen hebben (een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie), omdat ze niet anders kunnen dan vertrouwen op de beoordelingen van bezoekers. Met andere woorden: hoe meer recensies u verzamelt, hoe zichtbaarder u bent en hoe meer interactie u genereert.
Succesvolle reputatiemarketing
Uw reputatie moet deel uitmaken van uw bedrijfsstrategie. Het is er een essentieel onderdeel van. U moet er zowel proactief als preventief mee omgaan:
- Besteed aandacht aan reviews en reageer niet alleen op negatieve recensies alsof je jezelf probeert te rechtvaardigen. Reageer op allemaal even zorgvuldig en doe het snel om uw klanten te laten zien dat ze belangrijk voor u zijn.
- Ontvangt u een negatieve of zelfs kwaadaardige recensie? Het gebeurt voortdurend en u zult het moeilijk hebben om die te verwijderen. Om te voorkomen dat die uw bedrijf te veel schade toebrengt, moet u een crisiscommunicatieplan opstellen: wees hoffelijk, los het probleem op en volg het geschil op.
- Omring uzelf met ambassadeurs. Helaas delen consumenten eerder negatieve dan positieve recensies. Door uw klanten aan te moedigen hun ervaring online te delen, kunt u ervoor zorgen dat u positieve recensies ontvangt die toekomstige prospects geruststellen.
- Versterk uw online aanwezigheid. Maak uzelf zichtbaar waar uw toekomstige klant waarschijnlijk naar u zoekt: u zult meer aandacht trekken en uw geloofwaardigheid vergroten. Ons advies? Focus op lokale verwijzingen (die je noemde in ons vorige bericht) om snel en efficiënt aan zichtbaarheid te winnen.
Kortom, u zult het begrepen hebben: tevreden klanten DIE HET ZEGGEN trekken andere klanten aan die tevreden zijn en bereid zijn het te zeggen (cf. de opwaartse spiraal waar we het over hadden). Maak het deze klanten dus gemakkelijk om u een positieve beoordeling van uw zaak en uw diensten te geven. Denk er bijvoorbeeld aan hen een korte tevredenheidsvragenlijst per e-mail te sturen of hen een visitekaartje met een QR te laten scannen dat hen rechtstreeks naar een feedbackformulier stuurt.
Bent u geïnteresseerd in deze strategie en wilt u meer informatie over hoe u deze kunt toepassen om uw online zichtbaarheid te verbeteren?